Musikk- og kunstbasert
miljøbehandling

Musikkbasert miljøbehandling

Musikk- og kunstbasert miljøbehandling (MKMB) handler om hvordan musikk, sang, bevegelse og kreativ utfoldelse kan være et verktøy for kommunikasjon. Ved å benytte oss av musikk og kunst i møte med mennesker kan vi skape en sosial arena hvor mestring, samskaping og aktivitet står i fokus. Musikk- og kunstbasert miljøbehandling skal bidra til å gi mennesker bedre livskvalitet.

Samarbeidet mellom kulturskolen og helsesektoren startet i 2015 ved at en ansatt ved Sømna Omsorgssenter og en kulturskoleansatt ønsket å lære mer om musikk og helse fra legen Audun Myskja.

Høsten 2020 tok kulturskolen samarbeidet om musikk og helse videre, og startet opp kunsttilbud ved Sømna Omsorgssenter. Prosjektet startet som en ukentlig male- og tegnestund ved en av avdelingene på omsorgssenteret, og rommer nå flere uttrykk.

Kulturskolen jobber systematisk med MKMB, og har dette som en integrert del av kulturskolelærernes timeplan gjennom hele kulturskoleåret. Dette gjennom faste, ukentlige stunder med musikk og kunst på avdeling, samt kreativ aktivitet og musikalske innslag på dagsenteret. Kulturskolen tilbyr også musikk til enkeltbrukere ved omsorgsheimen, på ukentlig basis og palliativt når mulig.

Snapinsta.app_241228981_892923921654632_8262364723714640247_n_1080.png

Kulturskolens tilbud innen musikk, kunst og helse